czwartek, 8 listopada 2012

sałatka z grillowanymi krewetkami

Na dobry początek podzielę się z Wami moim pomysłem na lekkie, zdrowe i szybkie danie. Ja najczęściej serwuje je sobie na kolacje razem z kakao lub kawą zbożową z mlekiem sojowym:)  



Składniki:
rukola
krewetki
oliwa z oliwek
ser feta Arla apetina
pomidorki koktailowe
pieprz kolorowy
zioła włoskie
olej lniany

Najczęsciej używam krewetek mrożonych, więc zanim coś zacznę z nimi robić zalewam je gorącą wodą aby się rozmroziły i obieram ogonki. Na rozgrzaną patelnię wlewam kilka kropel oliwy, wrzucam krewetki i przyprawiam ziołami. Grilluję do zarumienienia. W tym czasie na talerzu układam rukole, kroję pomidorki koktailowe na połówki i dorzucam kostki sera feta. Całość polewam olejem lnianym i mieszam. Na samą gorę wykładam grillowane krewetki i przyprawiam świeżo mielonym pieprzem kolorowym. Oczywiście proporcje wszystkich składników musicie dostosować do własnych upodobań. Zamiast krewetek możecie użyć grillowanej pokrojonej w kostkę piersi z kurczaka, wędzonego łososia lub szynkę parmeńską. Jako dodatek sprawdzi sie też jajko na twardo. Wszystkie opcję przetestowałam i smakują rownie dobrze.

Krewetki to bogate źródło białka, witamin z grupy B, niezwykle cennego selenu i doskonały afrodyzjak! Zawierają niską ilość tłuszczu. Świeże krewetki można jeść na surowo, maczając je np. w dipie jogurtowym. Krewetki dodaje się do zup, sosów, sałatek i kanapek. Można je łączyć z makaronem i ryżem, marynować, zapiekać i grillować. Najbardziej cenioną częścią jadalną w krewetkach jest delikatne, białe mięso pochodzące z wnętrza tych skorupiaków. Pamiętaj, że krewetkii poddaje się bardzo krótkiej obróbce termicznej - zbyt długi proces sprawi, że mięso będzie twarde i gumowate.

Olej lniany niezwykle bogaty w wielonienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Być może nie wszyscy wiedzą, ale istnieją dwa rodzaje takich kwasów nienasyconych – są to popularne kwasy z grupy omega 3 oraz kwasy z grupy omega 6, o których nie jest już tak głośno jak o tych pierwszych. Warto pamiętać o tym, że człowiek potrzebuje  25% wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega3, natomiast pozostałe 75% to kwasy omega6. Nienasycone Kwasy Tłuszczowe stanowią znakomity materiał budulcowy błon komórkowych. Olej lniany zastosowanie odnajduje także jako naturalny składnik obniżający poziom cholesterolu, wspomagający. Współczesny czlowiek nie dbający przesadnie o zdrowe odżywanie, który nie interesuje się tez dietetyką, przyjmuje tylko 30% z dziennego zapotrzebowania na kwasy omega 3!!!!

Niestety dla człowieka współczesnego, przetworzone pokarmy i zmodyfikowane produkty spożywcze dostarczają człowiekowi codziennie kilkatysięcy razy więcej kwasów omega6 aniżeli jest to wskazane!

Zaleca się dorosłemu człowiekowi przyjmowanie od 2 do 6 łyżek stołowych oleju lnianego dziennie. Należy jednak pamiętać, że olej lniany jest zdrowy wyłącznie spożywany na zimno!

Stosowanie oleju lnianego ma pomóc w podnoszeniu odporności organizmu, w walce organizmu z przeciwciałami i negatywnymi ustrojami. Olej lniany i zawarte w nim bogactwo regenerują także błony śluzowe przewodu pokarmowego. Co ciekawe, olej lniany ma też działanie rozkurczowe i żółciopędne. Regularne spożywanie oleju lnianego zapewnia także ochronę przed chorobami serca i chorobami naczyń krwionośnych. Należy podkreślić także fakt, że olej lniany zastosowanie miewa w przypadku schorzeń zewnętrznych. Przypisuje mu się działanie przede wszystkim przeciwzapalne oraz łagodzące. W związku z zawartością licznych składników odżywczych w oleju lnianym, posiada on także właściwości regenerujące. Oczyszcza skórę, wygładza ją, ułatwia leczenie chorób skóry. Naturalnie też natłuszcza i wzmacnia skórę i włosy.

2 komentarze: