czwartek, 27 grudnia 2012

Pasta jajeczna z tuńczykiem


Myślę, że nie ma osoby która w Święta nie skusiła się na małe odstępstwa od zdrowego odżywiania. Ja nie mogłam sobie odmówić mamy sernika i kapusty z grochem, która tylko w Wigilię smakuje wyśmienicie, no ale od czego są Święta:) Czasami jednak warto wprowadzić kilka zmian, które sprawią, że tradycyjne potrawy są zdrowsze, lżejsze a przy tym nie tracą niczego ze swojego smaku. W Święta rezygnuje np ze wszystkich zbędnych węgowodanów typu chleb, ziemniaki, makaron, ryż. Tradycyjną polską sałtkę warzywną przygotowywuję wymieniając większą część majonezu na jogurt naturalny. Naprawdę wystarczy znikoma ilość majonezu aby sałatka była przepyszna. Karpia w tym roku postanowiłyśmy z mamą przygotować w rękawie do pieczenia i zapiekłyśmy w piekarniku. Uwierzcie mi warto spróbować i przekonać się że jest o wiele bardziej aromatyczny, mięso ryby jest delikatniejsze i można delektować się jego smakiem a nie smakiem tłuszczu, w którym ryba zazwyczaj jest smażona.

Niestety Święta szybko mijają i trzeba wrócić do codzienności. Przedstawiam dzisiaj moją propozycję na zdrową i odżywczą sałatkę z tuńczykiem i jajkiem.






Składniki:



- 5 jajek
- puszka tuńczyka w sosie własnym
- około 7-8 ogórków kiszonych
- pół kubeczka jogurtu naturalnego
- pieprz
- koperek






Sposób przygotowania:



Wcześniej ugotować jajka na twardo, obrać i pozostawić do wystygnięcia. Po tym czasie pokroić w drobną kostkę. Tuńczyka odsączyć z zalewy i dodać do jajek. Ogórki pokroić w kostkę, odsączyć i również dodać do jajek i tuńczyka. Całość doprawić pieprzem, dodać pokrojony koperek i wymieszać z jogurtem. Ilości oczywiście można dobierać według upodobań. Kiedy nie mam czasu na krojenie składników, wrzucam je do robota:) Są wtedy bardziej rozdrobnione tak jak na pierwszym zdjęciu. Sałatkę jem najczęsciej jako pastę na kanapkę więc drobniejsza konsystencja w niczym nie przeszkadza.









Składniki odżywcze:



tuńczyk - ryba zamieszkująca tropikalne akweny Atlantyku, zawiera duże ilości witaminy D i A, co korzystnie wpływa na stan kości i narządu wzroku. Mięso tuńczyka jest wyjątkowo smaczne i bogate w tran – tłuszcz rybi – źródło kwasu omega -3. Spożywając tuńczyka, można spowolnić proces zanikania komórek mózgowych oraz obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Mięso z tuńczyka jest bogate w białko a jego 100g to tylko 100kcal.

jajka - dietetycy już dawno obalili mit o tym, że jajka są niezdrowe, jak się okazuje wartości odżywcze jajek są niezwykle istotne w diecie, mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu i przyczyniają się do dobrego stanu zdrowia. W jajkach znaleźć też można witaminy – A, D, E, K oraz B2 i B12. Najcenniejszym składnikiem jajka jest białko. To białko pełnowartościowe, które zawiera wszystkie niezbędne dla funkcjonowania organizmu aminokwasy (także te, których nie potrafimy sami wyprodukować). Spożywając jajka, dostarczamy organizmowi także wapnia, żelaza, magnezu, fosforu i potasu – składników mineralnych, bez których wiele narządów wewnętrznych, kości i stawy nie pracowałyby tak wydajnie. Szczególnie istotne dla ochrony przed szkodliwymi czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi substancje zawiera żółtko. Jest źródłem lecytyny, która nie pozwala, by cholesterol odkładał się na ścianach naczyń krwionośnych, a także luteiny, stanowiącej ochronę przed zgubnym promieniowaniem słonecznym i korzystnie wpływającej na wzrok. Jedno jajko to około 80kcal.



Smacznego!!!

10 komentarzy:

  1. ja uwielbiam i tuńczyka i jajka i sama robię podobną pastę - świetnie się też sprawdza z kukurydzą lub wydrążonym świeżym ogórkiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. następnym razem spróbuje dodać kukurydze:)

      Usuń
  2. uwielbiam tę pastę! tylko u mnie zamiast jogurtu jest majonez, nie liczę kalorii ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. :) masz jak w banku, że zrobię tą sałatkę... alez mi narobilas smaka! ojjjj Ty ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. OMG zrobiłam się głodna. :)
    http://i-am-diamonds.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń