czwartek, 6 grudnia 2012

Tagliatelle z łososiem i cukinią


Dzisiaj moja propozycja na sprawdzony i przepyszny obiad. Nie wymaga wielkich umiejętności i jest dość szybki. 


Szpinakowe tagliatelle z grillowanym łososiem i cukinią





Składniki na 2 porcje:
200 g fileta z łososia
1 cukinia 
150g makaronu pełnoziarnistego ze szpiakiem 
200 ml śmietanki sojowej
przyprawa do ryb
pieprz  
koperek 
 łyżka oliwy z oliwek


Sposób przygotowania:

 Fileta z  łososia posypuję przyprawą do ryb i grilluje. Po ostygnięciu kroję na mniejsze kawałki.
Między casie gotuję makaron zgodnie z przepisem na opakowaniu, albo często w moim przypadku "na oko". Umytą cukinię kroję na plasterki, smażę na oliwie do zarumienienia. Dodaję śmietankę, posiekany koperek, duszę wszystko razem przez chwilę aż sos zacznie gęstnieć, doprawiam świeżo mielonym pieprzem. Do sosu wrzucam kawałki łososia, a po chwili ugotowany makaron, delikatnie wszystko razem mieszając.






Wartości odżywcze:


cukinia - jest nie tylko pyszna i delikatna, cukinii nie doceniamy z innej strony. To warzywo jest bogatym źródłem cennych wartości odżywczych, ma też specyficzne prozdrowotne właściwości. Cukinia stanowi cenne źródło witamin i minerałów. Jest bogata w witaminy B1, B2, C i PP. Jest cennym źródłem karotenu, czyli prowitaminy dla witaminy A. Jest bogata w wapń, a także potas. Jest lekka, w dużym procencie złożona z wody. 100 gram cukinii dostarcza organizmowi zaledwie 15-16 kcal!
Cukinia to warzywo, które umożliwia” detoks” i ochronę przed szkodliwymi dla naszego organizmu substancjami. Można ją jeść bez obawy o trucizny, jakimi nasiąka wiele produktów spożywczych. Cukinia nie kumuluje bowiem metali ciężkich. Warzywo to nie dość, że jest lekkostrawne, to ma jeszcze zbawienny wpływ na procesy trawienia. Szczególnie polecić można ją osobom, które jedzą dużo „zakwaszających” produktów, takich jak np. mięso i cytrusy. Wszystko dlatego, że cukinia posada właściwości odkwaszające. Będzie znakomita dla osób, które cierpią na nadkwaśność, zgagę czy dolegliwości refluksowe.


łosoś - informacje o wartościach odżywczych w innym przepisie:
http://bejusthealthy.blogspot.com/2012/11/grillowany-osos.html


oliwa z oliwek - oliwa z oliwek jest bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które wywierają dobroczynne działanie na organizm ludzki. Powodują m.in. obniżenie poziomu cholesterolu LDL, a podnoszą poziom HDL. Oliwa zawiera substancje chemiczne zapobiegające chorobom nowotworowym, wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Zaobserwowano, że mieszkańcy Krety, gdzie spożycie oliwy jest największe na świecie, rzadko chorują na serce i choroby nowotworowe. Zawarte w oliwie substancje przeciwutleniające, przyswajane przez komórki, mogą spowalniać procesy starzenia.
makaron pełnoziarnisty - azwa „produkty pełnoziarniste” pochodzi stąd, że do ich wytwarzania użyte są surowce uzyskane z całego ziarna zbożowego, tworzące tzw. mąkę całoziarnową zwaną popularnie mąką razową. Jest ona produktem rozdrobnienia oczyszczonego ziarna pszenicy, z zachowaniem w końcowym produkcie przemiału wszystkich składników, które naturalnie występują w ziarnie, łącznie z tymi, które występują w zarodku i okrywie owocowo- nasiennej, a które to są usuwane w trakcie przetwarzania ziarna na białą mąkę.

Co zawiera makaron pełnoziarnisty ?
kwas foliowy, niacyna, fosfor, żelazo, magnez, cynk, błonnik pokarmowy (nierozpuszczalny i rozpuszczalny)

Błonnik nierozpuszczalny to celuloza, część hemiceluloz i ligniny, czyli tzw. włókno surowe, które jest oporne na działanie enzymów trawiennych i drobnoustrojów. Błonnik rozpuszczalny to głównie pektyny, niektóre hemicelulozy, gumy i śluzy czyli substancje częściowo przyswajalne, degradowane przez drobnoustroje w jelitach do związków wchłanianych i metabolizowanych w naszym organizmie


Smacznego!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz