sobota, 16 lutego 2013

Steki wołowe z quinoa pod warzywnym leczo



W polskiej kuchni znacznie częściej spotyka się dania oparte o wieprzowinę niż wołowinę. Tak często pojawiające się na naszych stołach kotlety to właśnie mięso wieprzowe w panierze. Wiele diet zdecydowania nakazuje odcięcie się od mięsa wieprzowego, ponieważ jest tłuste i źle przyswajalne.
Mięso wieprzowe może podwyższać ryzyko występowania zaburzeń przemiany kwasu moczowego u człowieka. Dzieje się tak ponieważ w procesie przemiany materii u świń, wydalany jest zaledwie nieznaczny odsetek kwasu moczowego, zaś około 90 procent zgromadzonego w ciele zwierzęcia kwasu, pozostaje w jej tkankach i jest absorbowane przez organizm człowieka. To zaś może prowadzić do odkładania się głównie w stawach i ścięgnach kryształków soli kwasu moczowego. Przy spożywaniu wołowiny nie ma takiego zagrożenia. 
Jakieś trzy lata temu wyeliminowałam ze swojego jadłospisu praktycznie całkowicie mięso wieprzowe, od tego czasu jem głównie białe mięso, owoce morza, a z czerwonego mięsa jedynie polędwicę wołową.
Jest to trochę powiązane z tym, że najlepsze steki przyrządza w domu mój partner. Poniżej propozycja dania wpólnie wykonanego, ponieważ ja do grillowania steków się nie dotykam, skoro jemu wychodzi to idealnie niech tak zostanie:) Dodatki to już moje zadanie, dzisiaj proponuję najstarsze zboże na ziemi quinoa i warzywne leczo.


Steki wołowe z quinoa pod warzywnym leczo







Skadniki:

- polędwica wołowa
- oliwa z oliwek
- sos sojowy
- czosnek
- przyprawa do steków
- cebula
- papryka czerwona, zielona, żółta
- cukinia
- przecier pomidorowy
- zioła prowansalskie
- komosa ryżowa (quinoa)









Wymieszać oliwę, sos sojowy, przecisnięty czosnek i przyprawę do steków. Tak przygotowaną marynatą natrzeć kawałki polędwicy, przykryć i odstawić na kilka godzin do lodówki. 
Ugotować komosę ryżową dokładnie w taki sam sposób jak zwykły ryż, trzeba uważać żeby jej nie rozgotować bo wtedy traci swój smak. 









W garnku rozgrzać dwie łyżki oliwy, dodać pokrojoną w kostkę cebulkę i czosnek, podsmażyć i dodać pokrojoną paprykę i cukinię. Cukinia nie musi być obrana ze skórki. Całość dusić do miękkości warzyw, przyprawić i dodać przecier pomidorowy. Celowo nie podawałam ilości, ponieważ można to zmieniać według własnych potrzeb, nie ma różnicy czy dodamy więcej papryki czy cukinii, wszystko zależy od indywidualnych upodobań.




Wartości odżywcze



polędwica wołowa - jest ona najsmaczniejszym i najcenniejszym kawałkiem mięsa wołowego. Mięso z polędwicy jest dobrym źródłem pełnowartościowego białka zwierzęcego. Najważniejsze składniki mineralne zawarte w wołowinie to fosfor i żelazo. Stek wołowy zaspokaja też w dużej mierze zapotrzebowanie na witaminę B12, której niedobór powoduje objawy neurologiczne, hematologiczne i psychiatryczne. Warto zauważyć, że osoby na diecie wegetariańskiej czy weganie, muszą przyjmować tę witaminę w tabletkach ponieważ jej niedobór jest dla organizmu niebezpieczny. Ponadto w mięsie wołowym znajdują się inne witaminy z grupy B, B1 i B6. Polędwica wołowa zawiera ok 116 kcal w 100g, w tym aż 20g białka
i tylko 4 g tłuszczu.

Quinoa - czyli komosa ryżowa, uprawiana była w górskich regionach Chile, Peru i Boliwii już ponad 5 tysięcy lat temu. Nazywana przez cywilizację Inków „matką zbóż”, dodawała sił starożytnym wojownikom. Wbrew swojemu przydomkowi komosa, podobnie jak gryka i amarantus, należy do grupy tzw. pseudozbóż, czyli roślin wytwarzających nasiona bogate w skrobię, lecz nie będących zbożami.
Quinoa na tle innych warzyw wyróżnia się bardzo wysoką zawartością wartościowego białka. Nie zawiera przy tym glutenu, nadaje się więc dla osób z celiakią i będących na diecie bezglutenowej. Białko zawarte w komosie to tak zwane białko kompletne, czyli zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy, które nie są syntetyzowane w organizmie ludzkim i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Szczególnie istotna w quinoa jest obecność dużych ilości lizyny, aminokwasu ważnego dla wzrostu i odnowy tkanek.
Oprócz białka, quinoa zawiera szereg innych, cennych dla zdrowia składników odżywczych. Jest bogatym źródłem manganu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i fosforu, dlatego jej spożycie jest zalecane osobom z migrenowymi bólami głowy, cukrzycą i miażdżycą.
Nasiona komosy zawierają więcej tłuszczu niż ziarna zbóż, jednak tłuszcz ten stanowią głównie wartościowe, nienasycone kwasy tłuszczowe, między innymi te z grupy omega-3, występujące przede wszystkim w rybach. Na tle zbóż quinoa wyróżnia się również wysoką zawartością witaminy E.




Polecam włączyć quinoę do swojego menu ze względu na naprawdę bogatą zawartość składników odżywczych. Ja włączam ją do obiadu przynajmniej raz w tygodniu.
Smacznego!!!

2 komentarze:

  1. Fantastyczny przepis! Wiesz... uwielbiam Twoje przepisy...
    Ja bardzo lubię róznego rodzaju kasze... U mnie nie mogę dostać nigdzie quinoi dlatego zamawiam od czasu do czasu przez internet... ehh...
    Mam nadzieje, że weekend mija znakomicie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. możesz poszukać w Makro lub w Selgrosie, jeśli tylko masz gdzieś blisko siebie.
      Weekend trwa w najlepsze, dziękuje i Tobie życzę udanej i pogodnej niedzieli no i oczywiście relaksującego wieczoru dzisiaj:)!!!

      Usuń