piątek, 22 lutego 2013

Zdrowe śniadanie - koktajl oczyszczający i kanapka z pasztetem z pestek dynii



Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu mamy energię na cały dzień i lepiej się koncentrujemy. To najlepszy start w nowy dzień! Nie wyobrażam sobie rozpoczęcia dnia bez śniadania. Dobry poranek ma wpływ na cały dzień. Prysznic, smaczne śniadanie i cały rytuał z nim związany sprawia, że zaczynam dzień zadowolona. Zauważyłam też sama na sobie, że po zjedzeniu śniadania, zjadam mniej w ciągu dnia i nie mam tzw. napadów głodu czy niepochamowanej ochoty na niezdrowe przekąski. Rano potrzebujesz głównie węglowodanów złożonych oraz dobrej jakości białka.  Im wcześniej zjesz obfite śniadanie, tym lepiej. Nawet jeśli nie możesz rano nic wziąć do ust, postaraj się, żeby pierwszy posiłek zjeść godzinę po przebudzeniu. Właśnie wtedy twój organizm potrzebuje najwięcej energii. Śniadanie rozkręca na nowo metabolizm i sprawia, że przez cały dzień utrzymuje się jego wysoki poziom. Jeśli opuścisz (lub opóźnisz) śniadanie, twój organizm zwolni wydatkowanie energii, zaczyna ją oszczędzać i gromadzić w postaci tłuszczu. 








Kanapka  z pasztetem z dynii i koktajl oczyszczający

Dzisiejsza moja propozycja to śniadanie lekkie, pozwalam sobie na nie tylko wtedy, gdy nie wybieram się w tym dniu na siłownię. Przez jeden dzień w miesiącu stosuję oczyszczanie organizmu z toksyn i w takim dniu spożywam na 5 posiłków 5 różnych koktajli warzywno - owocowych, np takich jak dzisiaj proponuję.
Kanapkę z chleba żytniego nakładam warzywami i dodaję plaster pasztetu 






Koktajl - składniki:

- 200ml kefiru
- łodygi selera naciowego
- kiwi
- pół ogórka zielonego
- natka pietruszki
- opcjonalnie dla smaku można dodać łyżeczkę syropu z agawy

Całość blenduję.













Wartości odżywcze

pasztet z pestek dyni - dynia wzmacnia śledzionę, trzustkę i żołądek. Wspomaga przemianę materii, wzmacnia nerki. Reguluje poziom cukru we krwi. Zawiera dużo beta-karotenu, witaminy A i E, B1, B2, PP i kwas foliowy. Ze składników mineralnych zawiera potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, miedź, kobalt, cynk, fluor i krzem. Pestki dyni mają wysoką zawartość cynku oraz lecytyny. Wpływają korzystnie na czynności mózgu, obniżają cholesterol i zwalczają wolne rodniki.






Kefir - należy do rodziny mlecznych napojów fermentowanych. Stanowi doskonałe źródło wapnia, witamin B2, B12, D, biotyny oraz białka. Dzięki dużej zawartości enzymów oraz bakterii probiotycznych wspomaga procesy trawienne. Zawartość bakterii probiotycznych w przypadająca na porcję niektórych kefirów jest większa niż w ta w jogurcie. Korzyści spożywania kefiru to:
Łagodzenie problemów trawiennych,
Zmniejszenie produkcji gazów w jelicie,
Redukcja objawów biegunki podczas antybiotykoterapii.
Minimalizacja objawów nietolerancji laktozy,
Ochrona przed bakteriami chorobotwórczymi wnikającymi za pośrednictwem przewodu pokarmowego.
Wspomaganie procesów regeneracji śluzówki jelita,
Zapewnienie właściwej mikroflory jelitowej.



natka pietruszki - powinno się ją jeść codziennie, dodaną do białego serka, jajecznicy, zupy czy nawet na kanapkę. Ma wiele cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Hamuje też rozwój pomarańczowej skórki! Zawiera minerały m.in.: magnez, żelazo, sód, potas, wapń, miedź, fosfor, fluor, chlor, b-karoten, oraz witaminy: B1, B2, B6, C (2 razy więcej niż w cytrynie, w tej samej masie produktu). Natka ułatwia także przemianę materii, przyspiesza trawienie, pomaga na wzdęcia i kolki, aktywizuje do pracy wątrobę oraz działa moczopędnie. Łagodzi dolegliwości menstruacyjne, redukuje cellulit i chroni nas przed wolnymi rodnikami (dzięki m.in. witaminie C i karotenowi).





Smacznego!!!

2 komentarze:

  1. pasztet z dyni?? Prosze napisz, gdzie go można kupic?
    Ostatnio zakupiłam blender i wlasnie rozpoczęłam przygodę z koktajlami ;) i ciągle zadaje sobie pytanie - dlaczego nie kupiłam go wczesniej???
    Dobrego tygodnia! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobrze zrobiłaś, kilka dni i sama zauważysz jakie cuda można zrobić blenderem. Ja używam przynajmniej raz dziennie. Kilka dni temu debiutowałam w pieczeniu caisteczek z fasoli, oczywiście całą masę zrobiłam blenderm. Przepis za kika dni:)))
    Jeśli chodzi o pasztet z dyni, to kupiłam go w sklepie internetowym ze zdrową żywnością. Nie zamówie nic już jednak z tego sklepu, ani też Ci go nie polecę, bo do zapakowania mojego zamówienia zużyli tyle papieru, że zajął mi pół korytarza. Fakt zamówiłam dosyć sporo, ale myślę, że nie musieli marnować takieh ilości papieru. Skoro są sklepem ekologicznym to powinni ekologicznie działać:)
    pozdrawiam Cie serdecznie

    OdpowiedzUsuń